JUBILÆUMSKONCERT #1
Mogens Dahl Koncertsal / København S / 27. jan. 2026 / 20:00
Trio con Brio Copenhagen & Den Danske Strygekvartet
Mogens Dahl Koncertsal fylder 20 år!
Det fejrer vi med nogle af vores bedste musikalske venner der har fulgt koncertsalen på hele rejsen fra autolakererværksted til koncertvenue i verdensklasse.
Ved denne første koncert er det Trio con Brio Copenhagen og Den Danske Strygekvartet der medvirker. De indleder hver for sig med værker af Sjostakovitj og Bent Sørensen, inden de efter pausen forener kræfterne i Brahms fejende flotte klaverkvintet.
JUBILÆUMSMENU kl. 18.00
I forbindelse med koncerten kan der tilkøbes en lækker jubilæums-menu. Den består af en forret og en hovedret og er sammensat af husets chefkok Peter Ingeberg med inspiration fra middelhavskøkkenet og det klassisk franske, i en personlig tolket nordisk udgave.
ARTIST TALK kl. 19.30
Som optakt til musikken fortæller Den Danske Strygekvartet om hvad de seneste 20 år har bragt med sig, i samtale med journalist Michael Bo.
Læs mere om programmet nedenfor…
PROGRAM
Sjostakovitj: Strygekvartet nr. 3
Bent Sørensen: Phantasmagoria
***
Brahms: Klaverkvintet
OM MUSIKKEN
Som indledning på programmet opfører Den Danske Strygekvartet Sjostakovitj’s Strygekvartet nr. 3, skrevet i 1946 og præsenteret som en ”krigskvartet”, som en kommentar til den nylige fredsslutning. Denne Tredje Kvartet har fem satser, og har tilsyneladende haft en særlig plads hos Sjostakovitj selv. Han beskrev den selv som ét af sine fineste værker, som han ifølge vidner blev særligt berørt over når han hørte den spillet.
Forfald og forgængelighed har i mange år fascineret Bent Sørensen og været inspirationskilde for mange af hans værker. Værket Phantasmagoria (Drømmesyn eller spøgelsesscene) er skrevet til Trio con Brio i 2007, og er bl.a. inspireret af et gotisk stemningsbillede af en natlig ruin, hvor det i forvejen reducerede bygningsværk yderligere sløres af det natlige mørke. I musikken afspejles dette ved en uhåndgribelighed, som et fragmenteret musikalsk skyggespil i fem satser.
Efter pausen finder musikere fra de to ensembler sammen i Johannes Brahms’ Klaverkvintet fra 1864 der står som noget af den ypperste kammermusik, han har skrevet. De fire satser udgør et hele af næsten symfoniske proportioner, hvor de enkelte satser i glimt viser inspirationen fra både Schubert og Beethoven.